Wedden dat ik van jou een top verkoper kan maken?
Je wilt niet weten hoe vaak ik een negatief geladen antwoord krijg op de vraag: “Wat versta jij onder verkopen?”. Aansmeren. Opdringen. Enge belmannetjes. Enge belvrouwtjes. Tweede- of derdehands autohandelaren. En ga zo maar door. Daarom ga ik deze vraag nu ook aan jou stellen: “Wat versta jij onder verkopen?”. Weten wat ik er van vind? Lees verder…
Hoe ging verkopen vroeger?
Begin jaren ’80 kwam de term ‘direct sales’ overwaaien uit de Verenigde Staten en verdween de term ‘vertegenwoordiger’ langzaam uit het bedrijfslandschap. Toch is vertegenwoordiger geen slechte naam voor iemand die zijn of haar bedrijf en haar producten naar een klant vertegenwoordigd. Een verkoper in die tijd was een soort lopende productcatalogus.
Wanneer was je vroeger een goede verkoper?
De beste verkopers van de oude stempel konden heel goed een vertaalslag maken tussen productspecificaties en -toepassingen, of nog beter de voordelen van deze producttoepassingen. Kortom, het product stond centraal!
Hoe gaat verkopen 2.0 of het nieuwe verkopen?
Door de ongelofelijk grote hoeveelheid informatie waarover wij op dit moment kunnen beschikken is productkennis niet meer zo heel erg spannend. Ga er maar vanuit dat jouw klanten meer weten over jou en jouw product dan jezelf weet. Ga het rijtje maar af: unboxing video’s, klant referenties, (echte onafhankelijke) vergelijkingssites, social media en andere informatie podia liggen zo voor het aanklikken. Het nieuwe verkopen draait dus niet zozeer om productkennis. Begrijp me niet verkeerd! Je zult wel degelijk moeten weten waarover je praat als het om jouw product en jouw productkennis gaat. De grap is alleen:”Je moet er niet over willen praten!”.
Wat moet je dan wel willen?
Wat je wel moet willen, is praten met je klant over hoe hij of zij jouw producten zou kunnen gebruiken. Met andere woorden praten over wat je producten betekenen in de “wereld” van jouw klant! En omdat je die wereld (nog) niet zo goed kent zul je vooral héél véél moeten vragen.
“Jouw argumenten zitten in het hoofd van je klant”
En hoe verder?
Dit zijn de eerste stappen die je maakt als verkoper 2.0. Op deze manier ga je echt met een klant in gesprek en krijg je een goed beeld van de wereld van je klant. De volgende stap is o.a. het gebruiken van de verzamelde informatie en het omgaan met lastig of listige vragen. Wil je meer informatie over dit onderwerp? Laat het ons hier weten, dan houden wij je op de hoogte van dit onderwerp.
Over de schrijver: Ed van den Heuvel is een trainer coach met een bijzonder hoog energie niveau. Hij neemt je op inspirerende wijze mee in zijn visie op verkopen. En laat je zien en voelen dat verkopen ook in jouw wereld erg leuk kan zijn.