Vrolijke en gezonde medewerkers, zo werkt het goed!
Als ondernemer met mensen in dienst zul je het vast gemerkt hebben. Als je medewerkers goed in hun vel zitten, als er naast hard werken ook ruimte is voor een grap en een grol, als ze elkaar bijstaan waar het nodig is, dan heeft dat een onmiddellijk en positief resultaat op je bedrijfsresultaat. Gezonde en vrolijke medewerkers doen vaak net ietsje meer en vergroten daarmee je rendement. Het mooie is, het is niet moeilijk om dit te bereiken!
Hoe hou ik mijn medewerkers gezond en vrolijk?
Neem ze serieus. Daar begint het mee. Niemand komt zomaar bij je in dienst. Er is altijd sprake van een match tussen organisatiedoelen en persoonlijke doelen. De problemen treden op wanneer die match wegvalt.
Hebben je medewerkers voldoende regelmogelijkheden binnen hun functie, of moeten ze voor elke beslissing toestemming vragen? Het is een bekend feit dat een volwaardige baan vraagt om een zekere autonomie en beslissingsbevoegdheid. Wie zijn medewerkers dit niet biedt, hoeft niet te rekenen op een proactieve houding en een ‘Yes we can’-houding.
Hoe is het gesteld in uw bedrijfskantine? Schotelt u uw medewerkers de comfortabele en makkelijke vette hap voor, of investeert u ook in gezonde alternatieven? Stimuleert u pauzewandelingen, niet alleen omdat u weet dat bewegen gezond is, maar ook omdat tijdens die wandelingen vaak de betere ideeën ontstaan? U plukt er op meerdere manieren de vruchten van.
Zoekt u in uw personeelsadvertenties altijd naar kopieën van dezelfde kloon? De stressbestendige, ambitieuze jonge man of vrouw, liefst met jarenlange ervaring? Het is veel verstandiger om te kijken naar de match tussen functie-eisen en karaktereigenschappen die hier prima bij passen. Neem als voorbeeld een bedrijf dat voor hun receptie een duidelijk, continu en vriendelijk gezicht wilde hebben. Telkens namen ze 20-jarige dames, aan het begin van hun carrière, in dienst. Binnen een jaar waren ze vertrokken. Totdat ze kozen voor een herintreedster, die gewoon een mooie baan zocht, voor langere tijd. Zes jaar later zit ze er nog en een loyalere medewerkster kun je je niet wensen.
Kunnen je medewerkers comfortabel werken, op stoelen en aan bureaus die op hun lichaamseigenschappen zijn afgesteld? Ze doen dit veertig uur per week; mogen ze om die reden geen eisen aan comfort stellen? Een investering in ergonomisch meubilair betaalt zich uiteindelijk altijd terug.
Je wilt gezonde en vrolijke medewerkers. Eigenlijk heb je maar twee eigenschappen nodig om dit te bereiken: inlevingsvermogen en gezond verstand.