← Terug naar overzicht

Top 5 ondernemerstips: zakelijk bloggen

Bloggen was al populair, maar nu wordt ook het zakelijk bloggen steeds vaker ingezet. En dat is een slimme zet van bedrijven en organisaties. Zakelijk bloggen is namelijk een nieuwe manier van interactief communiceren met jouw doelgroep. Een belangrijk onderdeel in de communicatie richting de (potentiële) klanten dus.

 

Met behulp van zakelijk bloggen kan je direct in contact komen met je doelgroep. Daarnaast kan je doelgroep door het lezen van de blogs zich een beeld vormen van jouw bedrijf. Dit maakt jouw bedrijf persoonlijk. Een andere reden waarvoor je zakelijk bloggen kunt inzetten is voor de vindbaarheid in de zoekmachines. Het levert dus ook links op. Maar hoe zorg je dat het zakelijk bloggen op de juiste manier wordt ingezet? Hieronder vijf tips die je helpen bij het schrijven van je zakelijke blog.

 

Tip 1: Denk aan de lezer.

Zoals hierboven benoemd is het zakelijk bloggen een manier om in contact te komen met jouw doelgroep. De blog moet dus geschreven worden naar het referentiekader van de doelgroep. Waardoor wordt hun aandacht getrokken? Welke problemen houden hun ‘s nachts wakker, en kan jij daar een antwoord op geven? Probeer je te verplaatsen in jouw doelgroep en focus op de inhoud met het zakelijk bloggen.

 

Tip 2: Het is geen advertentie.

De inhoud van de geschreven blogs is belangrijk voor de lezer. Ze willen er zinvolle informatie uithalen. Schrijf dus geen promotie artikel om de lezer te overtuigen van jouw product of dienst. Probeer jezelf met het zakelijk bloggen juist als expert neer te zetten. Laat zien dat je weet waar je het over hebt. Zo zal men juist aan jou denken wanneer ze met een probleem zitten.

 

Tip 3: Ga de belofte aan.

Wanneer je graag bezoekers van je website ziet terug komen, moet je wel iets bieden waarvoor ze jouw website blijven bezoeken. Blog daarom regelmatig en zorg voor een consistentie. Het werkt ook makkelijker voor jezelf wanneer er een kleine regelmaat in het zakelijk bloggen en posten zit. Je kan dan bijvoorbeeld ook vooruit werken met het schrijven.

 

Tip 4: Sta open voor interactie.

Zakelijk bloggen is een goede manier om direct in contact te komen met jouw doelgroep. Als bedrijf of organisatie ontvang je graag feedback om zo te kunnen reageren op de behoefte van jouw (potentiële) klanten. Maak bij zakelijk bloggen gebruik van comments en social media buttons om de lezers aan te moedigen om met jou of andere lezers in gesprek te gaan.

 

Tip 5: Biedt een podium.

Naast dat het open staan voor interactie erg belangrijk is, kan je hier nog verder op ingaan door jouw doelgroep een podium te bieden. Door feedback te vragen krijg je een goed beeld van wat de lezers graag zien verschijnen op jouw zakelijk blog. Daarnaast is het voor jou, maar ook voor de lezer erg leuk om bijvoorbeeld bloggers aan te dragen. Of zelfs zelf de mogelijkheid te hebben om te schrijven. Betrokkenheid in het zakelijk bloggen versterkt de relatie met jouw doelgroep.

 

Wil je meer weten over het inzetten van Social Media voor jouw bedrijf of hierover sparren met andere ondernemers? Meld je dan nu aan bij Yellow Walnut en volg bijvoorbeeld een training Social Media.

Webinars

Thema's

Ontvang de nieuwsbrief