← Terug naar overzicht

Social media: it’s time to party!

Yellow Walnut Blog

Succesvolle social media marketing heeft veel overeenkomsten met het organiseren van een feest. Het uitnodigen van mensen, ze een reden geven om te blijven en het zorgen voor entertainment die leuk genoeg is dat ze anderen erover vertellen is ook wat we met social media moeten doen. Iedere goede gastheer weet dat één van de belangrijkste dingen is het zorgen dat iedereen het naar zin heeft (gehad), dat is de sleutel tot een succesvol feest, maar ook voor succesvolle social media marketing!

Wat maakt een goed feest?
Allereerst moeten gasten een reden hebben om naar het feest te komen. Dat kan met een bijzondere uitnodiging of het aankondigen dat er lekker eten, drinken en goede entertainment is. Zijn gasten op het feest, dan wil je ze daar ook houden. Dat vergt een andere skill-set want of mensen blijven is sterk afhankelijk van de kwaliteit van het gesprek en het gezelschap.

Contact met mensen en klanten in sociale kanalen is sterk vergelijkbaar: je nodigt je publiek uit met een interessante propositie, zorgt voor inhoudelijk goede entertainment wat leidt tot interessante gesprekken en leuk gezelschap.

80/20
Net zoals in sales is in social media de gouden regel dat het makkelijker is om een klant te behouden dan een nieuwe klant te vinden. Heb je een succesvolle community van fans opgebouwd rondom een bepaald onderwerp, product of dienst, zorg dan dat het interessant en verassend genoeg blijft voor mensen om te blijven.

Heb je de community opgebouwd hou dan de 80/20 regel aan; investeer 80 procent van de tijd aan het interessant houden van de social media community en het gesprek gaande te houden. Spendeer ‘slechts’ 20 procent aan het genereren van nieuwe leads om te zorgen dat er steeds nieuw bloed in de conversatie komt.

De 80 procent kan van alles zijn om de interesse te blijven werken van je community en fans. Daarbij is het belangrijk betrouwbaar te zijn en toch verassend. Het betrouwbare aspect draait erom dat de community erop kan rekenen dat er iets te beleven is met een regelmatige interval. Het verassende is dat je steeds iets anders gebruikt in de communicatie wat interessant, grappig, informatief, bruikbaar of deelbaar is. Probeer dit op afwisselende manieren te delen door gebruik te maken van geschreven tekst, foto’s, cartoons, video’s, polls, etc.

Hoe kom je erachter wat de community leuk vind? Uiteraard kan je het gaan meten en allerlei analytics erop los laten. Maar vaak wordt het meest voor de hand liggende over het hoofd gezien; gewoon vragen. Wat vonden jullie van de video? Moeten we meer van dit soort content vinden / maken. Lezen jullie liever of zien jullie de informatie liever in infographics? Door vragen te stellen kom je er niet alleen achter wat je community wil, het geeft ook een verhoogd gevoel van betrokkenheid.

Waar organiseer je jouw feest?
Iedere plaats om een feest te geven heeft zijn eigen voor en nadelen. Zo heeft Facebook het voordeel dat het een groot bereik heeft in Nederland en onderwerp centrisch van opzet is, maar het nadeel is dat het niet direct als zakelijk wordt ervaren. LinkedIn is weer meer zakelijk maar heeft eigenlijk alleen groepen voor de constructieve opbouw van een community, Twitter zit daar een beetje tussenin qua publiek maar heeft weer een erg vluchtig karakter wat voor en nadelen heeft.

Welk sociaal netwerk is het beste voor jouw ‘social media feestje’? En wat zijn de ins en outs van de netwerken om te zorgen dat jouw feestje een knalfuif wordt? In de Online Cursus Social Media voor Freelancers leer je Twitter, Facebook, Linkedin en Google+ maximaal in te zetten. Lees hier meer informatie over deze online cursus met social media expert Remco Bron, volg de gehele training of kies uit de losse modules. Dan geef jij straks het beste feestje! 

Afbeelding: creative commons by marfis75

Webinars

Thema's

Ontvang de nieuwsbrief