René Savelberg over het thema Groei: “Je mag nooit stil blijven zitten”
René Savelberg, voormalig CEO van McDonald’s Nederland en serie-ondernemer helpt bedrijven en organisaties bij het ontwikkelen van Groeikracht en het oplossen van ‘hoofdpijndossiers’. Hij geeft dinsdag 26 mei een uniek webinar bij Yellow Walnut over ‘Groeikracht’ en het groeimodel dat hij hiervoor ontwikkelde. Lees in dit interview met René waarom het thema groei hem zo inspireert.
Wat fascineert jou in het thema groei?
Groei betekent voor mij ‘positief’, het staat voor energie en vooruitgang. Toen ik in 2010 terugkwam in Nederland wilde ik graag andere bedrijven helpen met groei. Ik had 25 jaar ondernemerservaring, waarvan 14 jaar binnen McDonald’s, en 11 jaar in het buitenland en daar wilde ik iets mee doen. Ik heb mijn kennis en ervaringen samengevat in het groeimodel McSense. Dit model heb ik bij verschillende organisaties en binnen verschillende culturen en omgevingen uitgetest waardoor het een echt praktijkmodel is geworden, wat voor veel organisaties en bedrijven direct toepasbaar is
Wat maakt het McSense groeimodel bijzonder?
Het groeimodel zelf is feitelijk simpel, de uitdaging licht in de toepassing ervan. Het bestaat uit 3 bouwstenen en 8 elementen. Het helpt je om groeikracht te ontwikkelen waarmee je als bedrijf kunt accelereren én op lange termijn succesvol kunt blijven.
Echte Groeikracht ontwikkel je als organisatie niet alleen. Ik geloof heel erg in de kracht van standaardisatie, mensgerichtheid en lange termijn groeipartners. Wat dat laatste betreft; ga op zoek naar partners die met je mee willen groeien, die niet alleen uitvoerders maar ook aanvoerders kunnen zijn. Investeer in kwaliteit en relatie met je partners en maak duidelijk dat niet alleen jij, maar ook je partners baat hebben bij dit partnership. Je krijgt dan een hele andere dynamiek binnen je organisatie en netwerk.
Wat is de kern om te kunnen groeien en waar moet je op letten?
Ook al groei je op dit moment hard met je onderneming, het blijft altijd een uitdaging om groei ook op lange termijn vast te houden. Je mag nooit stil blijven zitten, je moet je voortdurend aan kunnen passen aan de markt, die verandert namelijk voortdurend. Probeer dan ook een kader te creëren waarbinnen alle partners en medewerkers constant meekijken en meebewegen. Het is de kunst om bij iedereen een radar aan te zetten waarmee risico’s en opportunities tijdig worden onderkent en er voortdurend wordt ingespeeld op veranderingen in de markt. Dat zijn overigens vaak geen trends maar transities, dus er komt nogal wat op je af als organisatie.
Ondernemers, managers én medewerkers moeten feitelijk allemaal maximaal betrokken zijn bij de onderneming – alleen daarmee ontwikkel je optimale wendbaarheid en slagkracht. Stel daarbij aan de ene kant duidelijke regels en geef aan de andere kant voldoende vrijheid om eigen ondernemerschap tot bloei te laten komen. Deze ‘Vrijheid in gebondenheid’ is erg belangrijk om intern ondernemerschap te ontketenen, letterlijk en figuurlijk.
Wat is een les die je graag meegeeft?
Er zijn veel lessen en je leert elke dag weer opnieuw, maar wat altijd erg belangrijke is om altijd goed naar je onderbuikgevoel te luisteren. Zowel negatief als positief. Wanneer jij achter een idee staat en er in gelooft, dan moet je er uiteraard volledig voor gaan. Maar sta ook even stil wanneer je voelt dat er e iets niet klopt. Blijf niet te lang loyaal aan partners die geen meerwaarde leveren, waarvan je merkt dat het niet werkt en dat het niet opschiet. Zorg ook dat je tijdig kunt inspelen op plotselinge veranderingen. Probeer altijd een B en C scenario te hebben. En wellicht zelfs een D scenario, want bedreigingen en opportunities kunnen vaak uit onverwachte hoek komen.
Op dinsdag 26 mei gaf René Savelberg een uniek webinar over groeikracht. Ben jij als ondernemer op zoek naar het geheim van succes op langere termijn? Of ben jij benieuwd hoe je in deze snel veranderende markt niet stil blijft zitten en jouw succes niet verliest? Registreer je gratis bij Yellow Walnut en bekijk het webinar terug.