Maartje Frederiks: “Ik vind de combinatie van vrijheid en verantwoordelijkheid belangrijk.”
Onderneemster Maartje Frederiks groeit hard met haar onderneming HelloFresh. Begonnen met bezorging in Amsterdam, binnen een jaar was dat al uitgebreid naar heel Nederland. Tijdens haar baan als consultant merkte ze al dat rustig boodschappen doen er vaak bij in schiet. Gezond en gevarieerd eten vindt ze belangrijk, en dat zie je terug in haar onderneming.
Waarom ben je gaan ondernemen?
Ik werkte bijna 5 jaar als consultant binnen de financiële sector bij &samhoud, maar merkte dat mijn verantwoordelijkheid tot een bepaalde grens liep. Wanneer we op grootschalige veranderprojecten advies uitbrachten was het altijd de vraag wat er met het advies werd gedaan. Met ondernemen is dat anders. Ik vind de combinatie van vrijheid en verantwoordelijkheid belangrijk en daar heb ik nu dagelijks mee te maken.
Wat is de gedachte achter HelloFresh?
Ik vind gezond eten belangrijk en ik houd er ook van om te koken. Als consultant had ik daar alleen niet altijd de tijd voor. Vaak moest ik vlak voor sluitingstijd nog even langs de supermarkt om eten te halen, en kwam daardoor ook vaak op dezelfde maaltijden terecht. Met HelloFresh willen we voor zoveel mogelijk mensen het koken van gezond eten gemakkelijk maken. We laten zien dat gezond en gevarieerd eten niet moeilijk hoeft te zijn en je daar geen pakjes en zakjes voor nodig hebt. Wij bedenken gerechten, doen de boodschappen en bezorgen in een box de passende ingrediënten voor drie of vijf complete maaltijden. We maken gezond eten leuk en merken ook dat onze klanten plezier hebben in het koken met de HelloFresh Box.
Wat is de mooiste ervaring die jij hebt meegemaakt als ondernemer?
Eén specifiek moment wil ik niet als mooiste ervaring bestempelen. Ik vind de reis die ik samen met mijn team maak het mooiste. Samen vieren we de successen die we onderweg tegenkomen, samen lossen we de problemen op en samen stellen we nieuwe doelen.
Zijn er momenten of dingen die je lastig vindt aan het ondernemerschap?
Het maken van keuzes kan erg lastig zijn. Ik wil veel doen, maar dat kan niet altijd. En daarbij vond ik het een uitdaging om dingen uit handen te geven. Met de groei van HelloFresh hebben we partners om ons heen verzameld die vaak door ervaring en kennis ergens beter in zijn. Maar het blijft spannend om erop te vertrouwen dat het goed komt.
Wat wil je andere ondernemers meegeven om te groeien met hun onderneming?
Het belangrijkste wat ik mee wil geven is focus. Zet een stip op de muur: stel een doel en stippel een pad uit om dat te behalen. Alleen dan kun je goede keuzes maken. Natuurlijk test je en kom je soms dingen tegen die je niet zo bedoeld had. Maar het helpt mij om doelmatig en planmatig naar het gestelde doel te werken.
Hoe ziet de toekomst er uit?
Ruim twee jaar geleden heb ik doelen gesteld voor 2015 en we zitten op de goede lijn om dat doel te halen. Met HelloFresh willen we in 2015 1% van de huishoudens in Nederland bedienen, daar houd ik nu mijn focus op. Halverwege 2015 ga ik samen met mijn team nadenken wat het volgende doel wordt. Maar duidelijk is dat we deze lijn willen houden en dat we de markt van de online boodschappen willen veroveren.
Over Maartje Frederiks
Na 5 jaar gewerkt te hebben als consultant bij &samhoud begon Maartje met het ondernemerschap. Ze zette twee jaar geleden het concept HelloFresh op in Nederland. Haar onderneming biedt een oplossing voor mensen die vaak druk zijn en weinig tijd hebben voor boodschappen en het koken van het avondeten.