Edwin Vlieg: “Liever heb je innovatieve concurrentie, dat is goed voor de markt.”
Vanaf zijn 17e staat Edwin Vlieg (28) al ingeschreven bij de KvK. Het ondernemerspad dat begon met websites bouwen voor bekenden, is uitgekomen bij facturatiesysteem MoneyBird. Ontwikkeld als oplossing voor eigen problemen maken er nu ook 70.000 andere ondernemers gebruik van.
Welke gedachte gaat er schuil achter MoneyBird?
“Ik was al een tijd aan het ondernemen en merkte dat de facturen altijd bleven liggen. Een klus waar je eigenlijk geen zin in hebt. De andere twee oprichters van MoneyBird hadden dat ook. Dat moesten we maar eens oplossen. ‘Scratching your own itch’ dus. We hadden zelf behoefte aan een eenvoudig en overzichtelijk facturatiesysteem en bedachten dat anderen dat ook zouden hebben.”
Wat is het geheim achter jullie groei?
“Doordat we zelf onze eerste klant waren, kunnen we ons goed identificeren met andere klanten. Dat maakt productontwikkeling en marketing relatief eenvoudig. Je kunt zelf goed bepalen wat werkt. De afgelopen jaren zijn we zelf gegroeid, waardoor we ook op wensen van groeiers kunnen inspelen. Een ander belangrijk punt is dat klanten van onze klanten zien dat een factuur via MoneyBird is verstuurd. Hierdoor verspreid onze naam zich als een olievlek.”
Op welke manier zijn jij en je collega’s als ondernemer gegroeid?
“In het begin beslisten we alles met z’n drieën, daar zijn we een tijdje geleden van afgestapt. Het werk is nu meer verdeeld. We zijn gewaagd aan elkaar en hebben vertrouwen in de ander. Je wilt groeien, niet constant overleggen.”
Wat is je mooiste ervaring als ondernemer?
“Het mooiste is toch wel dat je merkt dat wat jij bouwt ook echt gebruikt wordt door mensen. We helpen andere ondernemers met ondernemen en zien klanten groeien. Dat geeft toch wel erg veel voldoening.”
Zijn er dingen die je lastig vindt aan het ondernemerschap?
“Het enige dat ik echt niet leuk vindt, is dat er zoveel gekopieerd wordt. Dat geeft veel negatieve energie door vervelende juridische trajecten. Dat wil je niet, maar je moet wel van je afbijten. Liever heb je innovatieve concurrentie, dat is goed voor de markt.”
Welke tip heb jij voor andere ondernemers om te kunnen groeien?
“Houd de scheiding tussen feedback en visievorming duidelijk. Vanaf je start feedback verzamelen is belangrijk, maar je hoeft je product er niet gelijk op aan te passen. Dat doe je pas later vanuit je ondernemersvisie wanneer je een grote hoeveelheid feedback hebt, die vaak grotere problemen blootlegt dan die mensen individueel aangeven. Onze 170.000 klanten voeden samen onze visie.”
Waar sta je over 5 jaar?
“We kijken nu of onze software ook in het buitenland toe te passen is, dus het kan goed zijn dat we dan in meerdere landen zitten. Later dit jaar releasen we ook een nieuwe versie van ons systeem. Ik kijk er naar uit wat dat voor nieuwe ontwikkelingen met zich meebrengt.”
Over Edwin Vlieg
Vanuit zijn IT-achtergrond richt Edwin zich binnen MoneyBird vooral op productontwikkeling. Producten werken volgens hem vooral als ze dicht bij je staan. De groei van MoneyBird van een start met drie oprichters in 2008 naar een bedrijf van negen personen onderschrijft dat.
Meer inspirerende tips en video’s over ondernemen? Schrijf je dan nu in bij Yellow Walnut en ontvang elke week onze nieuwsbrief.
Wil jij ook in aanmerking komen voor ondernemer van de maand? Of ken je iemand die hier volgens jou voor in aanmerking moet komen? Meld je dan nu aan bij Yellow Walnut en stuur ons een bericht.