← Terug naar overzicht

Ben Brussen: “Als je groter wordt in het buitenland moet je uitkijken.”

Yellow Walnut

Er zijn veel bedrijven die roepen dat de mens bij hen voorop staat en dat hun bedrijf één grote familie is. Ook algemeen directeur Ben Brussen van Bronkhorst High-Tech zegt dit. Wat het verschil maakt: hij roept het niet alleen, hij vraagt ook na of het echt zo is wat hij zegt.

Bronkhorst High-Tech weet wat groeien is. Het familiebedrijf is in de afgelopen negen jaar verdubbeld en al sinds de oprichting in 1981 koopt het grond van de ene buurman na de andere op om verder te kunnen groeien. Bronkhorst ontwikkelt meet- en regelapparatuur voor lage gas- en vloeistofstromen voor allerlei toepassingen, die hun afzet vinden over de hele wereld. Het bedrijf is marktleider in Europa en behoort daarbuiten tot de top 4. Met zo’n 400 werknemers wereldwijd waarvan 275 in Ruurlo, is het geen kleine familie.

Ervaring, innovatie en verantwoordelijkheid
“Natuurlijk hebben we ook wel een beetje geluk met de branche waarin we zitten,” vertelt algemeen directeur Ben Brussen over de groei. “De wereld heeft nu eenmaal een grote behoefte aan sensoren en nauwkeurig meten en regelen. Maar daarnaast hebben we de groei ook aan onszelf te danken.” Brussen verwijst daarvoor naar de drie belangrijke kernwoorden van het bedrijf: “Ervaring, innovatie en verantwoordelijkheid.”

Daarbij doelt hij niet alleen op verantwoordelijkheid voor producten en diensten maar ook verantwoordelijkheid ten opzichte van elkaar, de leveranciers en partners en de maatschappij. “En waar ervaring borg staat voor vakmanschap, kwaliteit en stabiliteit, is innovatie de belangrijkste factor voor de toekomst. Niet alleen technische innovatie maar ook marktinnovatie, sociale innovatie en duurzame innovatie staan bij ons op de agenda. Wij innoveren voortdurend, we luisteren naar klanten en spelen in op kansen. Daarbij kijken we ver vooruit en zoeken we naar trends – we houden bijvoorbeeld al jaren in de gaten of 3D printen iets voor ons kan betekenen. Maar pas één tot drie jaar van te voren gaan we die plannen concretiseren. Dat is op vrij korte termijn, maar de wereld verandert vandaag de dag dan ook zo enorm snel.”

Direct en doelgericht
Onder andere die innovatie zorgde voor groei. Maar bij groei komen ook valkuilen om de hoek kijken, zoals de samenwerking met andere culturen. “Als je groter wordt in het buitenland moet je uitkijken, want wat werkt in Europa werkt misschien helemaal niet in een Aziatisch land. Het kan dus zo zijn dat je denkt dat je goed samenwerkt, terwijl het in hun ogen helemaal niet past. Zo zijn wij nogal direct en doelgericht in onze communicatie, terwijl dat in Azië niet altijd gewaardeerd wordt.”

Trots, passie en loyaliteit
Een lastige valkuil, want uiteindelijk, weet Brussen, zijn de mensen je grootste goed. “Mensen staan bij ons voorop, wereldwijd. We proberen het gevoel van een familiebedrijf – wat we van oorsprong zijn – vast te houden. Ondanks dat we met velen zijn, kennen veel mensen binnen het bedrijf elkaar. Ook in Azië of Amerika. Daarnaast proberen we oude familietradities in ere te houden. Als iemand jarig is, besteden we daar nog altijd aandacht aan. Het zijn die kleine dingen die zorgen voor loyaliteit, trots en passie en dat straal je vervolgens ook uit naar buiten en vind je terug in de kwaliteit die je levert. Je kunt het vergelijken met het saamhorigheidsgevoel tijdens het WK-voetbal: als Nederland wint dan zijn we met z’n allen trots.”

Check, check, dubbelcheck
Als Ben Brussen vertelt dat zijn medewerkers één grote familie vormen met trots voor het bedrijf en passie voor techniek, is dat niet zomaar gebakken lucht. Hij weet wat hij zegt, omdat hij het regelmatig vraagt. “Dat is de grootste tip die ik andere ondernemers kan meegeven: check of het waar is wat je zegt. Vraag aan je werknemers of ze inderdaad trots zijn op hun bedrijf, vraag aan je klanten of ze tevreden zijn en vraag aan je leveranciers of ze blij zijn met de samenwerking. Want je kunt wel strooien met kreten maar als de mensen met wie je werkt het niet zo ervaren, zijn het loze kreten. Durf te vragen, en vervolgens te verbeteren naar aanleiding van wat je hoort. Ik hoop dat wij zo nog jaren zullen blijven werken en de groei van de laatste jaren kunnen voortzetten in de toekomst.”

Wil jij ook in aanmerking komen voor ondernemer van de maand? Of ken je iemand die hier volgens jou voor in aanmerking moet komen? Meld je dan nu aan bij Yellow Walnut en stuur ons een bericht.

Webinars

Thema's

Ontvang de nieuwsbrief