← Terug naar overzicht

Paolo Privitera: “Ondernemen is als een achtbaan”

Pick1

Op zijn 16e begon Paolo Privitera al met ondernemen. Nu 20 jaar later staat hij aan het roer bij Pick1. Een onderneming die het verschil maakt in de wereld van enquêtes, vragenlijsten en big data. “Ik geloof dat achter alle data personen staan en je daar ook altijd mee eindigt.

Waarom ben je gaan ondernemen?
Ik wilde een platform starten dat je kunt vergelijken met Wikipedia. Maar in plaats van feiten, wilde ik een database aan meningen en feedback creëren. Ik ontmoette mijn huidige zakenpartner in 2010 en hij liep met een soort gelijk idee rond. We zijn samen aan de slag gegaan. Na te hebben meegeholpen in 5 start-ups is Pick1 op dit moment mijn eerste onderneming waar ik 100% aan ben gebonden en ik CEO ben.

Wat is de gedachte achter jouw onderneming?
Het hoofdproduct van Pick1 zijn enquêtes en het verzamelen van big data. Alleen is ons belangrijkste verschil met concurrenten dat wij ons focussen op de respondenten, en niet op de respons die wordt gegeven. Wij brengen volledig in kaart wie jouw feedback geeft: salaris, leeftijd, achtergrond etc. Ik geloof namelijk dat achter alle data personen staan en je daar ook altijd mee eindigt. Als je niet weet wie er achter de data staan, dan kan je jouw product niet verkopen. Want je weet niet wie je doelgroep is.

Wat is de mooiste ervaring die jij hebt meegemaakt als ondernemer?Ondernemen is een achtbaan, je maakt veel hoogte- en dieptepunten mee. Over het algemeen ben ik heel trots op alle investeringen die we hebben binnen gehaald en verschillende nominaties die we ontvingen en wonnen met Pick1 op het gebied van innovatieve start-ups. We hebben de aandacht getrokken met Pick1 en toen is het balletje gaan rollen voor grote investeringen en partnerdeals met o.a. Surveymonkey.

Het aandacht trekken heb ik geleerd tijdens mijn laatste opleiding. Ze leggen daar de vraag neer: Hoe zorg je voor een impact bij 1 biljoen mensen in de komende 10 jaar? Hier heb ik geleerd om op andere manier te denken en de regels te doorbreken.

Zijn er ook dingen die je lastig vindt aan het ondernemerschap?
Op verschillende niveaus kan het lastig zijn. Wanneer je bijvoorbeeld groeit met je onderneming en je bent om je heen een team aan het opbouwen. Dan is het belangrijk dat je iedereen ‘on the same page’ houdt en je moet hierin de leider zijn. Terwijl aan de andere kant kregen wij steeds meer investeerders, en daar ben jij eigenlijk de werknemer. Je bent aan ze verbonden en ze worden jouw baas, terwijl je heel graag je eigen ding wilt doen. Lastig om iedereen happy te houden.

Welke tip heb jij voor andere ondernemers om meer te kunnen groeien?
Geef niet op. Je eigen onderneming opbouwen is niet makkelijk. Het is niet alleen voor jezelf, maar ook voor (potentiële) klanten en mensen die bij je gaan werken. Je zult moeilijke momenten tegen komen. In zo’n moment moet je jezelf, je team en je investeerders controleren. Blijf zelf geloven in je product en blijf bewegen. Zoek naar alternatieve manieren om dat ook te blijven doen.

Wat is jouw ondernemersmotto in 1 zin?
“Really believing in what you are doing, don’t give up.”

Waar sta je over 5 jaar?
In 5 jaar heb ik misschien wel Pick1 verkocht omdat het goed binnen andere grote organisaties past die sneller kunnen schakelen en kunnen opschalen. Dan zou ik een investeerder en adviseur zijn in plaats van CEO. Ik wil dan ook meer aandacht schenken aan mijn toekomstige familie, ik zie dat ook als een start-up. Daarnaast wil ik me met honderd verschillende dingen bezig houden en andere start-ups helpen met het opbouwen van ondernemingen.

Over Paolo
Paolo Privitera (36) is geboren in Venetië. Op zijn 16e begon hij zijn eerste onderneming Digidix, webdevelopment voor lokale bedrijven in Venetie. Zijn vader, ook ondernemer, heeft Paolo altijd gemotiveerd om dingen zelfstandig te doen en te ontdekken. Na zijn studie Computer Science zou Paolo tijdelijk naar New York gaan. Hij bleef er uiteindelijk een jaar en verhuisde naar L.A. waar hij door ging met een studie International Marketing, ondernemen en nu uiteindelijk hard aan het groeien is met zijn onderneming Pick1.

Webinars

Thema's

Ontvang de nieuwsbrief