Edwin Onderstal: “We dachten: Dit kunnen wij veel beter.”
Ondernemer Edwin Onderstal breekt met medeondernemers Maurik Donokarijo en Taoufik Al Maach traditionele markten door. Met hun meest recente onderneming Whitfieldd maken zij ondernemers bewust, dat je een keus hebt binnen de accountancy markt en dat accountants zich meer moeten aanpassen aan de huidige behoeften van de ondernemer.
Waarom ben je gaan ondernemen?
Bij mijn toenmalige werkgever liep ik tegen de belemmeringen van een groot bedrijf aan. Samen met collega Maurik dachten wij: “Dit kunnen wij veel beter.” Daarom introduceerden wij een transparant model op het gebied van verzekeringen. Dezelfde belemmeringen zien we ook in de accountancy wereld. Heel veel partijen, weinig transparantie, nauwelijks meetbare toegevoegde waarde en ondernemers die te weinig informatie hebben om hun accountant te kunnen ‘benchmarken’. Daarom hebben we naast onze eerste onderneming Kendall Mason ook de onderneming Whitfieldd opgezet.
Wat is de gedachte achter Whitfieldd?
We zien veel ondernemers die niet weten wat de toegevoegde waarde van hun accountant is. Met Whitfieldd willen we de markt opschudden en ondernemers laten zien dat er verschillende soorten kantoren zijn en zij dus keuze hebben. Daarnaast willen wij ondernemers veel kritischer laten kijken naar de kosten van hun accountant. We groeien hard door beoordelingen van ondernemers en omdat steeds meer kantoren de toegevoegde waarde van ons platform ervaren en zich bij ons aansluiten.
Verder werken we veel samen met branche beroeps- en netwerkorganisaties. Door het plaatsen van artikelen willen we ondernemers laten zien dat het ander en beter kan. Wij zoeken dan ook actief contact met de ondernemersnetwerken, omdat ons platform van toegevoegde waarde is om naar de achterban te communiceren. Gelukkig zijn er ook steeds meer netwerken die de maatschappelijke relevantie zien en daardoor de boodschap van Whitfieldd verspreiden onder de aangesloten leden.
Mooiste ervaring
Het is erg leuk dat onze visie gedeeld wordt. Ondanks het feit dat de gevestigde orde niet op ons zit te wachten. Wij zien, dat ze steeds meer aan het wankelen gebracht worden omdat ondernemers onze boodschap oppakken. Het is mooi om te zien dat de ‘early adaptors’, de innovatieve kantoren en de jonge ondernemers, zitten te springen om het traditionele model te verlaten. En nu door ons een platform hebben en een online strategie kunnen gaan voeren die daadwerkelijk gericht is op het creëren van toegevoegde waarde, wat direct een veranderen van de markt is .
“De kracht verschuift naar echte innovatieve kantoren met moderne bestuurders omdat deze sneller kunnen inspelen op de behoefte van de moderne ondernemer”
Lastig aan het ondernemen
Als je begint heb je natuurlijk altijd de onzekerheid: wordt je visie gedeeld en kan ik hier mijn geld mee verdienen? Het duurt ook even, zeker wanneer je net als wij in een traditionele markten stapt met vernieuwende concepten. Dan moet je wel de moed en de durf hebben om er aan te beginnen en niet de angst hebben om even wat lager qua inkomsten te zitten.
Tip
Geloof in je eigen idee. Wees enthousiast in het uitdragen hiervan en laat je niet te veel leiden door de mensen die behoudend zijn en die jou vertellen dat je het niet moet doen.
Motto
“Volg je waarden in wat je doet, maar sta open voor andere ideeën en opvattingen.” De kunst is om te luisteren naar wat er niet gezegd wordt.
Over 5 jaar…
… moet elke ondernemer zijn kantoor zoeken via ons platform en dienen kantoren overtuigd te zijn van de kracht van tevreden klanten. Daarnaast willen wij Whitfieldd internationaal groot laten worden. Een uiteraard kijken we nu ook al naar segmenten die in de Nederlandse markt op het gebied van online strategieën achterlopen in het bedrijfsleven. Want naast de verzekeringen en accountancy zijn er nog genoeg markten die op het gebied van innovatie en vooruitgang achterlopen op het wensenpakket van ondernemend Nederland. Maar dat is nu nog te vroeg, eerst Whitfieldd succesvol maken.
Over ondernemer Edwin Onderstal
De vader van Edwin was directielid van een grote verzekeraar. Zelf studeerde hij in Duitsland Verzekeringstechniek. Een tijd werkte hij voor een werkgever in de verzekeringswereld. Daarna startte hij samen met collega Maurik Donokarijo zijn eerste onderneming Kendall Mason in 2002. Maart 2014 lanceerde hij samen met Maurik en Taoufik Whitfieldd.com waarmee zij ook de accountancy wereld aan het wakker schudden zijn.
“Ondernemers hebben niet of nauwelijks kennis over de markt. Daarom hebben we deze initiatieven ook opgezet, ook vanuit een stukje maatschappelijke relevantie.”