← Terug naar overzicht

Nieuwe klanten werven? 3 groeitips

Elke ondernemer heeft klanten nodig en wil nieuwe klanten werven. Nieuwe klanten werven kan echter best lastig zijn. Hoe kun je dit het beste aanpakken? Wij geven jou 3 handige groeitips om klanten binnen te halen!

1. Zorg ervoor dat je bedrijf online vindbaar is

Nieuwe klanten werven kan natuurlijk alleen als je vindbaar bent. Er zijn verschillende manieren om hiervoor te zorgen. Je kunt gebruik maken van Google Analytics, deze tool analyseert jouw website. Hierdoor weet je precies welke pagina’s het meest bekeken worden, waar op geklikt wordt en wat voor effect veranderingen hebben. Hier kun je je website op aanpassen. Daarnaast is het handig om headings en metatags gebruiken. De content op je website moet aansluiten op je product/dienst en je doelgroep. Gebruik woorden waar klanten vaak op zullen zoeken. Er zijn veel bedrijven gespecialiseerd in het helpen bij zoekmachine optimalisatie. Behalve dat je website vindbaar moet zijn, is het ook belangrijk om vindbaar en bereikbaar te zijn op social media.

2. Moedig probeeraankopen aan

Met deze communicatietechniek verbeter je tijdelijk de prijs-/waardeverhouding van een product of dienst, waardoor je extra omzet of communicatiekracht voor het merk realiseert. Dit werkt goed bij nieuwe klanten werven. Denk hierbij aan kortingen, waardebonnen, samples, gratis advies/tips, prijsvragen, premiums of spaaracties. Je moedigt hiermee probeeraankopen aan, stimuleert het productgebruik en voert de besteding per klant op. Daarnaast kunnen starters promotie gebruiken om hun merk te introduceren. Door middel van promotie kun je nieuwe klanten werven en versterk je de merkidentiteit.

 3. Gebruik huidige klanten om nieuwe klanten te werven

Tevreden huidige klanten zouden je kunnen helpen door middel van mond-op-mond-reclame, hierdoor kun je nieuwe klanten werven. Door persoonlijk met de klant in gesprek te gaan creëer je vertrouwen. Dit is belangrijk voor het behouden van klanten en bij nieuwe klanten werven. Begin dus een dialoog met je huidige klanten. Op die manier kun je klanten betrekken en ook profiteren van de kennis en wensen van klanten. Je kunt ze laten meedenken door te vragen naar hun mening/ideeën. Ook kan je je online mengen in hun gesprekken, bijvoorbeeld op social media of forums. Op die manier is dit ook zichtbaar voor een groter publiek. Ook kun je huidige klanten vragen om recensies over jouw dienst of product. Dit zorgt ervoor dat nieuwe klanten meer vertrouwen hebben in jouw dienst of product en de drempel voor hen lager is. Dit helpt sterk bij nieuwe klanten werven.

Als jij nog nuttige tips hebt voor andere ondernemers over nieuwe klanten werven, laat deze dan achter in een comment!

Wil jij weten welke groeistrategie en manier van nieuwe klanten werven op dit moment het beste bij jouw onderneming past? Doe dan hier gratis de groeitest.

Webinars

Thema's

Ontvang de nieuwsbrief