Adidjah maakt het verschil met Burundese koffie!
Aangewakkerde interesse voor sociale processen tijdens haar studie en een Burundese achtergrond vormen de basis van Farmers & Co, een onderneming die koffie naar Europa exporteert. Adidjah Makangira vertelt over het verschil dat ze wil maken voor de lokale koffieboeren.
Wat is de achtergrond van Farmers & Co?
Ik merkte dat er op de consumentenmarkt vrij weinig bekend is over Burundese koffie, terwijl deze van hoge kwaliteit is. Met mijn onderneming, die deels ook door mijn familie wordt gerund, maken we een verschil voor de lokale boeren in Burundi. Een uitdaging omdat je tussen twee verschillende werelden schippert met het arme Burundi dat afhankelijk is van de landbouw en de selectieve consumentenmarkt in Europa. Maar waar we hopelijk veel kunnen betekenen voor een hele grote groep mensen.
Van welke fouten heb je geleerd tijdens het ondernemen?
Een van de grootste fouten is het onderschatten van situaties en de omvang van dingen. We werken met een product dat geleverd moet worden en wat een groot technisch proces met zich meebrengt. In Nederland moet alles op tijd en gestructureerd zijn, dat wil ik nog wel eens doorduwen. Dan hoor ik vaak “This is Africa”, waar ik dan mijn verwachtingen niet op heb afgestemd. Dat vergt wel wat aanpassingsvermogen!
Een tip voor andere ondernemers;
Ga naar Afrika! De markten in China en Azië is verzadigd, daar moet je echt met een uniek idee aankomen wil het slagen. In Afrika liggen er nog genoeg kansen, want er staat nog veel in de kinderschoenen. We moeten dit als ontwikkelingsland achter ons laten en een brug slaan tussen de lokale markten.
Mijn ondernemersmotto;
Er is altijd een oplossing! Zie geen problemen maar uitdagingen. pak ze één voor één aan, hoe lastig het ook lijkt.
Waar staat Farmers & Co over vijf jaar?
Ik vind het belangrijk om me te richten op het heden en daar heel goed in te worden. Ik wil niet te veel hooi op mijn vork nemen. Maar in de toekomst wil ik graag geleidelijk opschalen met het netwerk van producenten en klanten, ons ook meer richten op de VS. Hopelijk kunnen we hier de boeren dan meer mee ondersteunen in de ontwikkelingen van het product en de productie te optimaliseren op gebied van volume en kwaliteit.
Wat is de ontwikkeling op de koffiemarkt?
De koffiemarkt is echt veranderd en wordt ook steeds interessanter. Mensen zijn meer gefocust op goede kwaliteit met een koppeling naar ‘groene’ componenten. Koffie bestaat al eeuwen maar het blijft een product dat in de tropen wordt verbouwd, en dus vaak in ontwikkelingslanden. Het is mooi om te zien dat er van de consumentenkant steeds meer eisen worden gesteld aan de koffie. Een mooie kans om de koffie uit Burundi groot te laten worden!
Over Adidjah Makangira
Adidjah studeerde voor opleidingskundige binnen bedrijven en organisaties, en deed een master Sociologie. Niet direct in lijn met haar onderneming Farmers & Co, maar met de juiste mensen om zich heen verzameld groeit deze onderneming elke dag en helpen ze vele koffieboeren in Burundi, Afrika.
Wil jij ook in aanmerking komen voor ondernemer van de maand? Of ken je iemand die hier volgens jou voor in aanmerking moet komen? Meld je dan nu hier aan bij Yellow Walnut en stuur ons een bericht.