← Terug naar overzicht

Over technologie en storytelling

Hollywood’s scriptgoeroe Robert McKee noemt het een perfect world syndroom: we willen altijd het einddoel, de perfecte uitkomst zien. Een roze bril in onze organisatiedoelen, zeker over nieuwe technologie. Dat terwijl imperfecties en emotionele reacties die the road to met zich meebrengt, veel interessanter zijn. Een link dus, tussen nieuwe technologie en goede storytelling.  

Zou 80 Dagen Rond de Wereld van Jules Verne een interessant verhaal zijn geweest als we ons alleen maar op de uitkomst hadden gericht? Namelijk de thuiskomst in Londen van Phileas Fogg? Is de uitkomst echt boeiend? Of gaat het vooral om wat er gebeurt in die 80 dagen tussen start en finish?

Je voelt het al aan. Het einddoel, de functie, de uitkomst… het wordt overschat. Natuurlijk is het belangrijk. Toch zijn perfect world scenario’s in de betere literatuur, kunst of film niet te vinden. Die zijn te saai. Het gaat juist om de reis ergens naartoe. En de transformaties die wij mensen daarbij emotioneel ondergaan.

Het is dus eigenlijk vreemd hoeveel aandacht we altijd geven aan dat einddoel in onze organisaties. Marketing bijvoorbeeld, doet niets anders dan vertellen hoe perfect een product of dienst is. De HR afdeling is altijd bezig met organisatiedoelen, modellen en tests om het personeel te ‘optimaliseren’. Loop je op de universiteit, dan telt alleen dat papiertje of die publicatie.

Bij de innovatietak is het misschien wel het ergste. Bij elk nieuw stukje technologie wordt altijd gekeken naar de functionele mogelijkheden en uitkomsten. Zelden naar de emotionele reacties die wij mensen hebben. Die vaak totaal anders zijn dan verwacht.

Een gevolg van de social media ontwikkeling? Ironisch genoeg juist een toename in vereenzaming. Dating apps? Paradox of choice, ofwel meer ontevredenheid over relaties, omdat er altijd meer keuze is (bron: prof. Schwartz). De roltrap? We bewegen minder snel dan normaal lopen… omdat we gaan stilstaan. De Google Glass? Liever nog even niet. Hartritme meters om de gezondheid te verbeteren? Meer stress.

Elke keer weer reageren we anders op technologie dan we dachten. Technologische progressie is niet tegen te houden natuurlijk. Maar onze omgang ermee is wel te sturen. Uiteindelijk is dat ook het enige dat telt: jouw emotionele keuzes. Jij kunt een hamer gebruiken om iemand pijn mee te doen. Of om een vogelhuisje mee te bouwen. Zelfde hamer, totaal verschillende uitkomst. Jij bepaalt. Jouw vrije wil.

Maar in deze tijden ligt de nadruk op functie, vorm en techniek. Er is veel onzekerheid, dus zoeken we naar controle. Een gevoel (!) van controle dat gegeven wordt door technologie. Maar meestal juist een illusie is. Natuurlijk kan technologie helemaal geweldig zijn. Maar moet altijd die roze bril op?

Onze helden zijn steeds vaker leiders van techbedrijven. Terwijl politieke, culturele en artistieke mensen in relevantie afnemen. Al dan niet terecht, die gevoelsberoepen komen steeds vaker op de tweede plaats in dit tech-tijdperk. Men voorspelt zelfs dat de helft van alle beroepen gaat verdwijnen door de komst van robots.

Maar vanuit wiens optiek is dat bekeken? Elke barman of barvrouw is te vervangen door een gerobotiseerd apparaat. Veel efficiënter. Maar ik voorspel je: niemand zal ooit meer naar je bar komen. Daar draait het immers om emotie, connectie en gevoel.

Zo’n robotvoorspelling is vanuit een functioneel perspectief dus misschien heel logisch. Het kan… dus zal het ook wel zo worden. En iedereen die erin trapt: we zoeken allemaal naar die perfect world. Door de nieuwe megapearls wast de was nog schoner. Door de nieuwe breedband snelheid wordt jouw leven leuker… ga zo maar door.

Maar als je even nadenkt, dan weet je dat dit soort voorspellingen de emotionele intelligentie van de gemiddelde borrelnoot hebben… 80 tot 90% van al onze beslissingen worden namelijk genomen op basis van emotie (bron: Harvard/Kahneman). Dat betekent in de regel ook 9 van de 10 dingen waar we aan werken, zal blijven draaien om emotie.

Met de opkomst van storytelling en content marketing, waarin inhoud en leefwereld belangrijker is dan vorm en uitkomst, zien we nu het bewijs daarvan. De meest succesvolle merken, bedrijven en organisaties focussen op het verhaal zelf, niet de uitkomst. Van duurzaamheid tot innovatie, de reis is belangrijker dan de finish.

Daarom is nu het moment ons perspectief te veranderen. In deze tijden van een grote hausse aan nieuwe technologie zullen we dichter bij ons hart moeten gaan staan. We gaan richting een wereld waarin het internet ‘naar buiten’ komt en overal om ons heen te vinden zal zijn. Juist de emotie, het verhaal, de inhoud en het onverwachte zullen het succes daarvan gaan bepalen.

Schrijver, spreker en muzikant Rogier van Kralingen publiceerde onlangs zijn nieuwste boek ‘The Outerweb – en de vrouwen tegen de robots’ (op managementboek.nl of bol.com te bestellen). Hij gaf op 1 april  een spectaculair webinar over onze bizarre technologische toekomst, gekoppeld aan hoe we dit creatief moeten vertalen naar storytelling en content marketing.

Kijk hier het webinar door Rogier van Kralingen terug!

Webinars

Thema's

Ontvang de nieuwsbrief