Ondernemen in de toekomst begint nu
Hoe bereik je in de toekomst je doelgroep? Of bereikt de doelgroep jou, als ze je winkel voorbijlopen en een pop-up ontvangen op hun wearable device? Wil je als organisatie overleven dan moet je relevant zijn. Dat betekent de juiste data op de juiste tijd verspreiden. Dit is een nieuwe manier van denken en doen die met de dag belangrijker wordt.
Google Glass
Een draagbare computer in de vorm van een bril? Lange tijd klonk dit als toekomstmuziek, maar nu de prototypes zijn verspreid zal het niet lang meer duren voordat Google Glass onderdeel uit gaat maken van het straatbeeld. Later dit jaar wordt de bril op de Amerikaanse consumentenmarkt uitgebracht. Nadeel voor ondernemers: Google Glass staat geen advertenties toe.
Is dit nieuwe fenomeen dan wel interessant voor bedrijven? Zeker, want door middel van een app kun je een op een relevante manier aanwezig zijn voor je doelgroep. Deze branded apps worden toegestaan op Google Glass en grote bedrijven zijn dan ook druk bezig met de ontwikkeling hiervan. Het magazine Elle en de New York Times hebben al een Glass app. Relevante content wordt dus steeds belangrijker voor bedrijven. Google Glass staat nu nog in de kinderschoenen, maar straks zijn de mogelijkheden eindeloos.
iBeacon
Relevant zijn wordt gelukkiger ook steeds makkelijker gemaakt. We komen meer over elkaar te weten doordat we veel met elkaar delen. In 2013 introduceerde Apple de iBeacon-technologie. Dit is een nieuwe functie in iOS7 waarmee je op korte afstand kunt communiceren met andere iOs-apparaten. De reikwijdte van iBeacon is zeer groot: maar liefst 50 meter. iBeacon is een merknaam van Apple, de achterliggende technologie komt je vast bekender voor: Bluetooth 4.0 LE, ook wel Bluetooth Smart genoemd.
Een iPhone of iPad kunnen dienst doen als iBeacon, maar ook de Estimote (zie onderstaande video). Dit is Bluetooth hardware die bijvoorbeeld een welkomstboodschap of aanbieding zendt naar devices van mensen die je winkel passeren. Het Groninger Museum was het eerste museum in Nederland dat deze technologie gebruikte om bezoekers een meerwaarde te kunnen bieden. Bezoekers kregen op hun device aanvullende informatie over de kunstwerken die ze bekeken door middel van foto’s, video of audio.
Wil je meer weten over de kansen van Google Glass en iBeacon voor ondernemers? Geef je dan nu op het voor het gratis webinar ‘De impact van Google Glass & wearable computing voor ondernemers‘!