De Opmars van de Online Training
Steeds meer bedrijven en ondernemers kiezen voor een online training. Door relevante kennis op een interactieve manier te delen ontstaat een positieve waardering van het bedrijf. Voor ondernemers is de laagdrempeligheid aantrekkelijk: flexibiliteit en lagere kosten. Tijd om de kenmerken van een online training eens op een rijtje te zetten.
Kenmerken online training
Gemak
Vroeger kon het wel eens lastig zijn om alle deelnemers op hetzelfde moment in één ruimte te krijgen, nu kan je met 1 druk op de knop een link doormailen. Je hoeft geen rekening meer te houden met vakanties, verlof en mensen die parttime of thuis werken. Als je de deadline van de training ruim stelt vormen deze zaken geen struikelblok meer. Als ondernemer ben je niet langer afhankelijk van de planning van een trainingsbureau, want de online training sluit aan op jouw agenda. Trainen tijdens kantoortijd behoort tot het verleden, jij bepaalt immers zelf waar en wanneer je een online training volgt.
Kosten
Een training laten organiseren door een bureau kan een dure aangelegenheid zijn. Want naast een afspraak om de inhoud van het programma te bespreken wordt de voorbereiding ook vaak doorberekend door het trainingsbureau. De training zelf kost al gauw een werkdag en bijbehorende reiskosten. Indirect betaal je via hun tarieven ook mee aan de huur van hun bedrijfspand en energiekosten. Vaak heeft een trainingsruimte beperkte capaciteit waardoor je als grote onderneming soms meerdere trainingsdagen moet organiseren. Bij een online training worden dergelijke kostenposten niet of in mindere mate doorberekend.
Tijd
Binnen een trainingsgroep zijn er altijd niveauverschillen. Sommige mensen kunnen in een paar uur een onderwerp afronden waar andere mensen een dag over doen. Ook zijn er vaak deelnemers die veel aandacht vragen van de trainer. Dit kan vertragend werken, maar kan ook zorgen voor frustratie binnen de groep. Bij een online training kun je makkelijker instapniveaus hanteren en kan iedere deelnemer zijn of haar werktempo bepalen. En dat kan hun timemanagement en trainingservaring ten goede komen.
Return on investment
Aangezien deelnemers meer grip hebben op hun leerproces ligt de leercurve bij een online training 60% hoger dan bij offline training. Daarbij blijken deelnemers aan een online training 5x zo veel materiaal te leren in dezelfde tijdspanne (bron: Shift’s Disruptive eLearning).
Wil jij een online training uitproberen? Neem dan een kijkje in de agenda van Yellow Walnut Trainingen voor het actuele aanbod!