Joost de Valk: “Ik wil bij de top blijven horen, niet bij de middenmoot”
“Ik ga nooit personeel aannemen”, riep Joost de Valk toen hij vier jaar geleden voor zichzelf begon. Inmiddels werkt hij met Yoast voor The Guardian en Disney, worden zijn WordPress plugins door miljoenen mensen gebruikt en heeft hij elf man in dienst. Aan Yellow Walnut vertelt hij hoe die groei verliep en geeft hij een aantal tips mee.
Internetbedrijf Yoast is vooral bekend van de SEO Plugin en Google Analytics Plugin voor WordPress die door miljoenen mensen gebruikt worden. Naast het ontwikkelen van plugins is het Wijchense bedrijf vooral bezig met het optimaliseren van websites voor bedrijven, via reviews en consultancy. Ooit deed Joost het allemaal alleen, gesteund door freelancers. Hij zag op tegen al het geregel en de managersfunctie die bij personeel kwamen kijken. “Maar toen één van mijn freelancers 90% van zijn tijd voor mij werkte, kon ik hem toch beter vast aannemen.” Zo zette hij in februari 2012 de eerste stap naar groei.
“Dit is echt de laatste”, zei de SEO-expert bij iedere nieuwe werknemer die hij aannam. “Na een tijdje werd dat een beetje een running joke, er kwam toch wel weer iemand bij”, vertelt Joost. Inmiddels is hij meer dan blij met zijn elf werknemers. Nog steeds werkt hij graag voor de slager om de hoek maar hij adviseert ook grote namen als Disney, Facebook en The Guardian. Hij heeft een aantal tips voor ondernemers die ook op het punt staan om uit te breiden.
Blijf doen wat je leuk vind en waar je goed in bent
“Als je personeel aanneemt, verandert ineens alles. Je krijgt een managersfunctie, iets wat ik zelf lastig vind. Ik heb al moeite met mijn eigen deadlines, laat staan dat ik die van anderen kan overzien. Daarom probeer ik me nu weer een beetje los te maken uit die functie en terug te gaan naar de inhoud. Ik denk dat veel goede ondernemers eigenlijk creatievelingen zijn, die moeten kunnen doen waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden. In mijn geval is dat het bedenken en ontwikkelen van nieuwe ideeën, dus de managerstaken geef ik nu meer uit handen. Onder andere aan mijn vrouw, die is wel goed met deadlines.”
Creëer loyaliteit door loyaal te zijn
Om die stap terug te kunnen doen heeft Joost zich bewust omringd met personeel dat zelfstandig en loyaal is. “Ik ben geen ‘baas’ die zegt ‘jullie moeten doen wat ik zeg’, daar word ik niet gelukkig van. Ik wil dat mijn personeel met plezier naar hun werk komt en zich geen zorgen maakt. Werknemers krijgen bij mij daarom relatief snel een vast contract en ik zorg financieel goed voor ze. Dat is een investering, maar ik geloof dat als je loyaal bent naar je personeel, je die loyaliteit ook van ze terugkrijgt.”
Geef je kennis weg, dan komen de mensen naar je toe
Die karma-strategie past hij niet alleen bij zijn personeel toe. Joost: “Het advies dat wij bedrijven geven is gratis op onze website terug te lezen en de plugins die wij ontwikkelen zijn kosteloos te downloaden, alleen de uitbreidingen kosten geld. Toch komen mensen naar ons toe. Ik geloof dat je van kennis weggeven alleen maar meer terugkrijgt.” Zijn strategie lijkt te werken, want Yoast zit nooit om klanten verlegen. “Sinds de start van mijn bedrijf heb ik altijd meer vraag gehad dan ik aankon.”
Blijf leren
Wat is zijn geheim? Simpel, Joost de Valk is goed in wat hij doet. Hij behoort tot de top van zijn vakgebied, wereldwijd. “Daar werk ik al jaren hard voor en dat houdt nooit op: in dit wereldje verandert alles voortdurend en het tempo van die veranderingen stijgt alleen maar. De helft van mijn tijd ben ik dus bezig met bijleren en nieuwe dingen uitproberen. Ik wil bij de top blijven horen, niet bij de middenmoot.” Maar Joost heeft nog een geheime factor: hij heeft een vlotte babbel. Lachend legt hij uit: “Programmeurs en ontwikkelaars zijn bijna altijd stille, teruggetrokken types die computers beter begrijpen dan mensen. Ik ben één van de weinige uitzonderingen: ik heb ook een sterke marketingkant. Een gouden combinatie.”
Wat hij op zijn zolderkamer in 2010 zei, zegt hij nog steeds: ik hoef niet verder te groeien. “Het plaatje is nu compleet, we zijn een hechte groep. Bij meer dan 15 werknemers zou de hele dynamiek van het bedrijf veranderen, ik denk niet dat ik daar zin in heb.” We zullen zien.
Wil jij ook in aanmerking komen voor ondernemer van de maand? Of ken je iemand die hier volgens jou voor in aanmerking moet komen? Meld je dan nu aan bij Yellow Walnut en stuur ons een bericht.