← Terug naar overzicht

Hoe schrijf ik in 8 stappen een social media plan?

Syns

Uit recent onderzoek blijkt dat bijna 9 op de 10 Nederlanders gebruikmaken van social media. Meer redenen om als bedrijf actief te zijn op social media zijn eigenlijk niet nodig. Dat social media door ongeveer alle leeftijdscategorieën gebruikt worden moge duidelijk zijn, vooral na het zien van de overzichtstabel. In dit blogartikel wordt in 8 stappen beschreven hoe je een goed social media plan schrijft.

Stap 1: Formuleer de bedrijfsdoelstellingen
Begin bij het begin: wat wil je bereiken met jouw bedrijf? Formuleer de bedrijfsdoelstellingen om op basis hiervan jouw marketingdoelstellingen in stap 2 te kunnen formuleren. Zowel de bedrijfsdoelstellingen als de marketingdoelstellingen formuleer je minimaal voor 1 jaar en maximaal voor 5 jaar. Voor het formuleren van goede doelstellingen kun je gebruik van maken van het SMART principe (klik op onderstaand afbeelding voor een grotere versie).

Sayna de Voogd

Stap 2: Formuleer de marketingdoelstellingen
Op basis van hetgeen dat je wilt bereiken voor jouw bedrijf, formuleer je marketingdoelstellingen.

Stap 3: Onderzoek of social media passen bij jouw doelstellingen
Alvorens jouw bedrijf actief wordt op social media is het van belang te achterhalen of de doelgroepen zich hierop bevinden en of zij de aanwezigheid én activiteiten van jouw bedrijf zullen waarderen. In veel gevallen zal het antwoord op beide vragen ja zijn, in sommige gevallen niet. Omschrijf elke (marketing) doelgroep als volgt: waartoe wil je de doelgroep bewegen of inspireren door de inzet van social media? Uit wie bestaat de doelgroep? Op welke social media kanalen bevindt de doelgroep zich? Hoe gedraagt de doelgroep zich op social media? Wat is de tone-of-voice (communicatietoon)? Besteed ook aandacht en tijd om te ontdekken waarom de doelgroep de kanalen gebruikt en hoe zij de kanalen gebruikt. Op basis van de uitkomsten maak je de keuze om wel of geen social media kanalen in te zetten als marketingmiddel.

Stap 4: Formuleer de aanpak
Na de onderzoeksfase begin je pas echt met het schrijven van jouw social media plan. Begin met het formuleren van social media doelstellingen: doe dit op basis van de marketing doelstellingen met de bedrijfsdoelstellingen in het achterhoofd (zie stap 1 en 2). Omschrijf welke waarde je gaat leveren aan de doelgroepen op social media. Bepaal ook hoe je deze waarde gaat leveren aan jouw doelgroepen die geen social media gebruiken(!). Geef aan hoe je de waarde gaat realiseren bij jouw doelgroepen (minimaal 1 jaar, maximaal 5 jaar). In de tabellen zie je welke kanalen (minder) geschikt zijn voor welke doelstellingen/activiteiten. Het is van belang om in je plan op te nemen welke kanalen je gaat gebruiken en een nulmeting te maken. Door deze nulmeting kun je gaande weg controleren of jouw social media plan van aanpak effectief is en de gewenste resultaten worden behaald.

Stap 5: Maak het inhoudsplan
Bepaal per kanaal dat je gaat inzetten wat voor interessante inhoud je kunt plaatsen, de frequentie van de te plaatsen in houd en de communicatietoon (tone-of-voice) waarmee je dit gaat doen. Bepaal ook alvast de verhoudingen in het aantal tekstuele berichten, afbeeldingen, video’s enzovoorts. Het is verstandig om voor inspiratieloze tijden een inhoudskalender te maken. Je geeft hierin van te voren aan waarover je in een bepaalde maand gaat communiceren. Waar je tijdens minder inspirerende periodes inhouds-inspiratie kunt opdoen.

Stap 6: Interne verantwoordelijkheden & richtlijnen formuleren
Voor het succes en de doorslaggevendheid van jouw social media plan van aanpak is het belangrijk om intern de verantwoordelijkheden van social media te formuleren. In de ideale wereld is het bedrijf gezamenlijk verantwoordelijk voor het beheren van de social media kanalen en de communicatie (interactie) met de doelgroepen op die kanalen. Om dit te bereiken dien je de medewerkers te trainen.

Stap 7: Implementeren, implementeren en nog eens implementeren
Nadat je jouw plan hebt geschreven, begint het pas: implementatie. Tijdens het doorvoeren van het plan van aanpak is het belangrijk het plan tijdig bij te schaven (indien nodig). Heb hierbij wel geduld: Rome is niet in een dag gebouwd, jouw social media succes is waarschijnlijk ook niet op de korte termijn haalbaar. Richt je liever op de kwaliteit van jouw publiek in plaats van de kwantiteit.

Stap 8: Continu analyseren & verbeteren
Voor de analyse van de resultaten zijn de social media doelstellingen zoals geformuleerd bij stap 4 het uitgangspunt. Voor een goede analyse kies je voorafgaand Key Perfomance Indicators (KPI’s), oftewel prestatie-indicatoren. Op de social media plan pagina van Sayns vind je voorbeelden van KPI’s.

Heb je hulp nodig bij het schrijven van jouw social media plan?
Marketingbureau de Gouden Ananas (voorheen Sayns) kan je hierbij helpen of kijk voor meer informatie op de website.

Webinars

Thema's

Ontvang de nieuwsbrief