← Terug naar overzicht

Tips voor een goede pitch

Het is jou al lang duidelijk. Jouw product of dienst is de toekomst. Maar hoe breng je die boodschap in een korte pitch succesvol over aan potentiële klanten of investeerders?

Een goede pitch behoort allereerst een positieve emotie bij de potentiële klant of investeerder los te maken zodat er een vervolg komt. Daarom is het aanvankelijk minder belangrijk wát je precies zegt, maar belangrijker hóe je het zegt. Technische kennisoverdracht kun je altijd later nog doen. Of je kunt het nasturen. Met een pitch wil je de eerste interesse wekken.

Emoties creëer je door emoties te laten zien, uit te spreken en uit te stralen. Voor een goede pitch zijn daarbij de volgende punten van belang:

1. Eis de aandacht direct op. Een eerste indruk wordt gemaakt in de eerste paar seconden. Laat je emoties dus meteen in de opening van jouw pitch zien zodat je de aandacht van de klant of investeerder krijgt. 

2. Wees authentiek. Een authentieke boodschap beklijft het beste. Kies in je pitch dus voor een stijl die bij jou past. Bijv. humorvol, energiek of juist kalm.

3. Houd je publiek in de gaten. Tijdens de pitch houd je de aandacht van je publiek vast door met hun in contact te blijven. Vergeet even de boodschap die je wilt overdragen, richt je op je publiek en houd in de gaten: Wie zit er voor mij? Hoe kijken ze tegen jou en jouw boodschap aan en welk effect wil je bereiken met de pitch? Is het enthousiasme? Wees dan enthousiast!

4. Improviseer indien nodig. Door met je publiek in contact te blijven, kun je inspelen op de situatie en zal je soms je pitch ter plekke moeten aanpassen. Is de sfeer bijvoorbeeld gespannen dan kan een grapje wel eens niet goed aankomen.

5. Provoceer of interacteer om de aandacht er weer bij te trekken. Zie je de aandacht van het publiek tijdens jouw pitch verzwakken? Prikkel dan jouw publiek bijvoorbeeld door middel van een grapje of een extra stilte. Of betrek het publiek weer bij jouw verhaal door middel van een vraag.

6. Gebruik je lichaamstaal en stemklank om je pitch kracht bij te zetten. Communicatie van emoties loopt vooral via lichaamstaal. Zet daarom je boodschap kracht bij door je handen, lichaam en mimiek tijdens de pitch te gebruiken, oogcontact te maken en je stemklank variëren.

Je hebt je pitch gegeven en daarbij jouw emoties laten zien. Daardoor heb je jouw potentiële klant of investeerder geraakt. Het is hun nu ook duidelijk. Jouw product of dienst is de toekomst!

Zou jij meer informatie willen over het opstellen en ook presenteren van je pitch? Volg dan eens één van onze maandelijkse Pitch trainingen. De eerstvolgende Elevator Pitch training vindt plaats op dinsdag 23 juni van 9:00 – 10:00 uur. 

Wil je meer te weten komen over de opbouw van een goede elevator pitch? Lees in deze blog over de goede opbouw van een pitch. 

Webinars

Thema's

Ontvang de nieuwsbrief